Schone kunst, en sommige schilderijen in dit verband, is zakelijk. Dit betekent dat kunst niet wordt gemaakt omdat het een voorbijgaande fantasie is, maar omdat het over iets gaat dat nodig is. Het belang ervan kan niet worden uitgesloten omdat de wereld er grote behoefte aan heeft. Als kunstconsultant voor bedrijven probeer ik de essentie van dergelijke kunstwerken vast te leggen, vooral wanneer ze in eerste instantie gemaakt zijn voor directe behoeften van de klant. Shaj Territor is bijvoorbeeld de allereerste persoon die een vrouwelijk mens heeft geschilderd, wat betekent dat kunst alleen al met het kunstwerk expliciet en specifiek in een behoefte voorziet. Wie kunst wil om een behoefte te bevredigen? Het is de vrouw die zij nodig heeft; de vrouw die hij nodig heeft; en het publiek dat haar uiteindelijk uit haar stille lijden moet verlossen. Het is voor iedereen een grote uitdaging om een schilderij te maken dat past bij een onderwerp, maar veel kunstenaars proberen het verschil en de verwevenheid van concepten te laten zien.
Als kunstliefhebber maak ik schilderijen die de loop van het leven ontvangen. Ik blijf vaak weg van dingen die minder levensecht zijn (dan onaanvaardbaar voor een kunst binnen het beeldhouwwerk, alleen kleurrijk), maar als mijn innerlijke wenkbrauwen beginnen op te trekken, is dat omdat ik misschien niet genoeg heb geweten om een beter schilderij te tekenen. Maar wat ik uit dit voorbeeld kan opmaken is dat het bij kunst niet alleen om de vorm gaat, maar ook om het geïnspireerd zijn door een onderwerp, het creëren van gevoelens met de kunstbeoefening van de organisatie, en zeker het voorzien in een behoefte. Kunst is ook het terugkrijgen van het werk en het uitwerken van het einde voor een beter plezier, zodat de kunst de negatieve invloed die kunst heeft op de werkomgeving kan overwinnen.
Kunst is de creatieve expressie die nodig is om onze creativiteit op te roepen, te groeien als kunstenaar, en hoewel het vaak een tijd van verloren vervulling is, is het er op de een of andere manier in geslaagd om de carrière en de persoonlijke groei van de kunstenaar met elkaar te verbinden. Het is dus een kwestie van ons comfort wanneer we kunst zien als een beroep, zo onderscheiden en definiëren dat het een persoonlijke activiteit is en nooit als een scheiding of buitenstaander. Het domein van het bedrijfsleven is waar kunst en kunstuitingen elkaar ontmoeten. Het bedrijfsleven, ongeacht de aan- of afwezigheid van kunst, heeft kunst nodig om mecenassen aan te trekken, winstgevendheid te genereren en werknemers en zaken van een land aan te trekken. De betekenis van kunst en de betekenis van kunst is dezelfde, ongeacht de bedrijfstak die het thema is. Als een kunstvoorwerp zaken oplevert of gewaardeerd wordt in een organisatie, dan is die kunst succesvol, en in het hedendaagse zakenmilieu is de bijdrage die kunst aan het bedrijfsleven kan leveren niet minder dan enorm. Zij kan een blijvende, grote impact hebben, zodat de betekenis en de schoonheid ervan worden overgebracht van een privé-uiting naar het interieur, het publiek en de publieke aanwezigheid. Dat is de eigenlijke betekenis van kunst.
Kunst geeft ons het gevoel te leven, verbonden te zijn en professioneel te kunnen zijn, zowel in de rijkere als in de nederigere zin. Het stelt ons in staat om kunst ontegenzeggelijk te vieren, vooral bij een nieuw begin, en om ervan te leren. Het gaat er niet om waar je om geeft – je hebt meer recht van toegang – maar hoe het je raakt en hoe het op je betrokken is. Kunst stelt je in staat betrokken te zijn in plaats van alleen maar speels. Kunst is een activiteit van een individuele man of vrouw die net door zijn of haar persoonlijke groeiproces gaat en het zijn de specifieke vragen die men stelt en beantwoordt, en de woorden en gebaren die zich verbinden met iemands ziel als persoon. Wanneer kunst het centrum is – de bron – is het ontvankelijk en stelt het ons in staat ermee te bewegen – het te bezitten – het te gebruiken. Het is ook een stap vooruit voor een individu om na te gaan welke sociale en technische systemen voor anderen werken, en niet tegen de ziel.
Als u een bedrijfseigenaar bent, kunt u zichzelf de vraag stellen, wat betekent dit voor mij, en als u zich bezighoudt met de vraag hoe u een verschil kunt maken, om in staat te zijn te anticiperen op de belangrijkste hulpbron van uw organisatie, zult u in de bedrijfskunst hebben.
Als eigenaar van een bedrijf moet u de vraag stellen, wat wil ik van elke werknemer, welke generatie van hen is van mijn geboorteplaats die mijn kenmerken hebben en hoe integreer ik ze in mijn organisatie. Of, als je een bedrijfseigenaar bent, wat doe je om een omgeving te creëren waarin werknemers het beste kunnen produceren wat ze kunnen en vervolgens een organisatie om dat talent te behouden?